
Foto: Kongsberg Defence and Aerospace AS
Den fredselskende nasjonalstaten Norge har blod på hendene. Nedenfor finner du en tabell sakset fra nettsiden NorWatch (takk for lånet). Dette “forsvars” materiellet eksporteres til NATOland, uten kontroll på hvor det måtte ende opp til slutt, hvilken konflikt det brukes i, og hvilke militære og sivile mål det måtte ramme. Mihoe skriver litt om denne problemstillingen i dag, og takk for det! Dette er en alt for lite eksponert blodflekk på den Norske samvittigheten.
Som dere klart kan se av tabellen er det snakk om enorme pengesummer her. Kan vi tillate at enkelte menneskers grådighet skal føre til død og fordervelse?
Jeg vil med dette oppfordre alle som anser seg selv som moralske mennesker, som har mulighet til å organisere det eller som har mulighet til å komme seg til denne fabrikken, om å så snart som mulig opprette en folkeblokkade eller lignende for å hindre fabrikkens evne til til å fungere. Jeg vet ikke akkurat hvor den ligger, eller om det er strategisk mulig å gjennomføre, men det er verdt et forsøk! En ting er i alle fall sikkert, om man hadde dratt igang en slik aksjon ville det blitt mer enn nok ‘action’ for enhver som måtte ønske det. Å se ordensmakten rydde en “sitt ned” aksjon er et utrolig skue. Noko for media? Uansett trenger vi flere måleretta og konstruktive direkte aksjoner her til lands. (Det hjelper ikke å ta vinduene på salongen til Jan Thomas. Det hjelper ikke å kaste kinaputter på pansret politi.)
Dette legodemokratiet med fakkeltog makta ikke tar hensyn til fungerer desverre ikke.
“ TABELL: NORSK VÅPENEKSPORT og NORSK VÅPENEKSPORT TIL USA
Alle tall er oppgitt i millioner kroner. Norwatch har hentet tallene fra “Statistikkbanken” til Statistisk sentralbyrå. I parentes står prosenten som den enkelte våpenkategori utgjør av USA-eksporten samlet. Norge eksporterer også noen andre våpentyper til USA, blant annet sivile jaktgeværer, men tallene er så små at de ikke er tatt med i denne oversikten.
| Totaleksport av våpen og ammunisjon, alle land | Totaleksport til USA av våpen og ammunisjon | Eksport til USA av: Deler til kanoner, artilleri, haubitsere, bombekastere, utskytningsramper for raketter og granater, flammekastere mm. | Eksport til USA av: Bomber, granater, torpedoer, miner, raketter | Eksport til USA av: Patroner og deler | |
| 1999 | 618,2 | 118,5 | * | 112,3 (95%) | 5,3 (4%) |
| 2000 | 441,8 | 96,0 | * | 94,0 (98%) | 1,5 (2%) |
| 2001 | 646,0 | 81,2 | * | 61,9 (76%) | 8,2 (10%) |
| 2002 | 1.400,0 | 304,2 | 171,2 (56%) | 102,9 (34%) | 23,0 (8%) |
| 2003 | 1.900,0 | 251,2 | 155,8 (62%) | 80,7 (32%) | 10,4 (4%) |
| 2004 | 996,0 | 427,5 | 253,5 (59%) | 111,4 (26%) | 56,3 (13%) |
| 2005 | 1.600,0 | 553,0 | 353,6 (64%) | 102,9 (19%) | 90,5 (16%) |
| 2006 | 1.780,0 | 794,3 | 601,8 (76%) | 101,2 (13%) | 73,9 (9%) |
| 2007 | 2.142,0 | 937,2 | 802,6 (85,6%) | 130,3 (13,9%) | 1,7 (0,2%) |
| 2008 | 3.096,7 | 1,739,1 | 1.503,7 (86,5%) | 209,0 | 18 |
*) Mangelen på data skyldes at SSB endret kategoriseringen av våpentypene i 2002, og begynte å skille mellom deler til bomber/granater og selve bombene/granatene.
SSB-tallene for totaleksporten har et lite avvik dersom man legger sammen alle månedene eller dersom årstallet til SSB benyttes. For 2008 er forskjellen på 16,2 millioner kroner – 3.096,7 millioner (alle månedene sammenlagt) og 3.080,5 millioner (hele året). “
Så kom igjen, gjør noe konstruktivt. Blokker fabrikken!
16 Kommentarer
januar 16, 2009 at 12:54
http://www.nammo.com/templates/Product.aspx?id=204
januar 16, 2009 at 13:10
skrive leif ganske tildig.. den freds elskende nasjonal staten norge!!!??? Den Nynazistiske politi staten.
januar 16, 2009 at 13:16
Jæns: Joda, det er ikke slik at jeg mener Staten Norge er en fredselskende nasjon. Var nok ment som en sarkasme fra min side.
januar 16, 2009 at 15:38
Jeg synes det er veldig ekkelt og vanskelig at Norge produserer bl.a. ammunisjon og våpen på denne måten som igjen brukes i konflikter hvor sivile blir drept for fote ~ konflikter og krig som Norge som stat fordømmer, det er jo bare dobbeltmoral og skit hele greia…
Og dessverre tror jeg ikke det hjelper med noen sitte-aksjon foran denne fabrikken heller. Skal en få slutt på sånt må en ta kampen der beslutningene tas, på litt høyere nivå enn utenfor fabrikkportene.
januar 16, 2009 at 17:07
Cat: Joda, jeg ser den. Man får ikke slutt på denne våpeneksporten ved å blokkere vareutkjøringa deres. Målet ved en slik aksjon vil jo heller være å sette fokus på saken og legge politisk press på nettopp dem som har makt til å gjøre noe med det.
januar 16, 2009 at 17:56
Ja, men HØRER de på sånt aksjons-språk?
Man får sagt fra, ja. Men jeg er i tvil! Som regel er det en bedre argumentasjons-strategi å forsøke å snakke mottakerens språk. Tror jeg.
Kanskje jeg undervurderer egen evne til å være politisk pressmiddel?
januar 16, 2009 at 20:56
Norge som «fredsnasjon» og våpenprodusent?
Massivt hykleri, som vanlig.
januar 17, 2009 at 14:01
Det hele er ganske ekstremt. Bare tenk på hvor mye som kanskje ender opp i Israel/Palestina, Somalia, D.R. Kongo og andre områder NATO opererer eller støtter direkte eller indirekte med materiell.
januar 18, 2009 at 16:38
Cat: Jeg er fullstendig klar over at man burde snakke mottakerens språk for mest mulig effektivt å få gjennom budskapet. Styresmaktene i Norge kommer ikke til å høre etter om man ender opp med femti stykker som lenker seg fast eller noe slikt.
Likevel, historisk sett har brede folkeaksjoner ført til endringer i politiske retningslinjer. Dette er meget godt dokumentert gang på gang. Får man nok oppmerksomhet rundt en slik aksjon vil media begynne å dekke det, og dermed havner det på dagsorden hos den politiske eliten, som i sin tur vil kunne utføre funksjonen med å “oversette” beskjeden til den typen språk som mottakeren forstår.
Problemet er selvfølgelig at storindustrien på sin side ikke kommer til å ta hensyn til et folkekrav fordi de i det store og hele fokuserer på inntjening, og gjennom sine organisasjonsstrukturer ikke er demokratisk orientert. På den andre siden kommer ikke statlige instanser til å ta i dette problemet med ildtang, enn sålenge det er med på å skape store skatteinntekter til staten.
Det eneste argumentet som vil kunne holde vann ovenfor sånne svin som står ansvarlig for denne uhyrlige våpeneksporten, måtte gå noe i retning av “dere vil tjene MER PENGER på å legge ned eller endre produksjon til noe helt annet enn krigsmateriell.” Det måtte det bli, enn sålenge de opererer etter en endimensjonal tanke om profitt.
Om en slik aksjon skulle fungere, måtte det i så fall være snakk om en blokade gjennomført og støttet av veldig mange mennesker, og det er jo lite sannsynlig at man vil finne såpass politisk bevissthet og vilje i en befolkning som mest av alt er opptatt av å stikke hodet i sanden.
“Grasrotaktvisme” har potensiale, det er jeg overbevist om. I den grad det ikke fungerer er det fordi styresmakter ikke tar hensyn til sin egen befolkning. Om man avviser folkeaksjoner på grunnlag av at “det hjelper ikke likevel fordi beslutningstakerne ikke hører etter”, ja da har man gitt opp og legitimert en udemokratisk og elitistisk tankegang.
Hvordan skal man kunne komme i en posisjon til å kunne føre en dialog med dem som faktisk har makt til å løse dette problemet?
januar 18, 2009 at 17:55
Ja, jeg er egentlig helt enig med det du sier. Jeg tror det er bare litt generelt mismot over verdens elendighet som taler gjennom meg…
For jeg synes absolutt at grasrota bør aktivisere seg – så mye som mulig og gjerne så høylydt som mulig også!
Ellers burde jo egentlig flere engasjere seg i det politiske systemet, men det er vel flere enn meg som får kvalmeanfall når de tenker “politikk” av og til…
Det er jo sterke pengekrefter man kjemper mot. Så man må ha noe å lokke/true med som gjør at det virker uaktuelt å fortsette slik man gjør nå!
Egentlig lurer jeg på om “folk flest” generelt er klar over hvor mye dritt Norge produserer og eksporterer…
januar 18, 2009 at 18:11
JEpp. Jeg veit det. Det er lett å bli motløs i møte med ‘overmakten’. På den andre siden gjøres det jo veldig mye positivt rundt omkring også. Det er mange som setter igang små og store prosjekter som gjenbrukssentraler for eksempel. Slike ting er det viktig å glede seg over. Likevel virker det som dyptgripende strukturforandringer til det bedre er langt utenfor rekkevidde, og det gjør meg trist og sint.
januar 18, 2009 at 21:06
Viljar,
Masse av det som lages av våpen i Norge som defineres som export er også lisensintekter på patenter.
januar 19, 2009 at 10:34
Motblogg: Ja, det tror jeg på. Likvel er det jo moralsk betenkelig, enn så lenge Norge gjennom stortinget har vedtatt at vår våpenproduksjon ikke skal bidra direkte til aktiv krigføring, men kun i forsvarsøyemed. I og med at det pr dags dato er såpass vanskelig å kontollere denne våpenflyten blir det hele moralsk problematisk.
februar 4, 2009 at 16:48
Våpen og ammo som produseres for bruk og eksport, men ikke tilaktiv krigføring? Jeg vil heller si at det ikke spiller så mye roll Hvor det vi lager av slikt ender opp, men heller det at det i det hele tatt blir eksportert (Vi må vel utruste oss selv om vi skal være en del av et større militær, globalt sett). Slik jeg ser det burde ikke produsere dette, punktum. Norge bruker ikke så mye at det skal være noen problem for oss å importere istedet (se ovenfor, selv om jeg ikke liker det heller). I “fredsbevarende konflikter” finnes det alternativer til skarp ild som likevel får uskadeliggjort andre mennesker.
J
februar 6, 2009 at 0:46
Al-Qaeda damaged by arrest of ‘rape and suicide bomb’ woman.
“Al-Qaeda is like a pyramid, so if you remove the head of that pyramid, the rest of it will start to fall apart.”
http://www.nettavisen.no/utenriks/article2527421.ece
februar 23, 2009 at 10:42
Bli gla hver gang noen setter fokus. Norge begynner å bli like dobbeltmoralsk som USA. Ja til all type ikke voldelig engasjemang.