
Alle med Palestinaskjerf er terrorister?
Jeg har i det siste latt være å kommentere krigen i Palestina. Det har rett og slett vært for mye for meg. Jeg har vært så skummende forbanna, har ikke hatt ord. Nå skal man jo gjerne forsøke å komme med en balansert bilde, ikke se svarthvitt på saken, og ha i mente at konflikten har skurker på begge sider. Likevel finner jeg at balansen i dette tilfellet er så utrolig skjev at det blir vanskelig å gi en ufarget redegjørelse av det hele. Dette er ikke nøytralt, fordi konflikten ikke er balansert!
Bombingen fortsetter også i dag. Fosfor har blitt populært, da det brenner kjøtt bedre enn gammeldags Napalm. Mordbalansen er pr. i dag 770 mot 14! Hva sier det om styrkebalansen i denne konflikten? Her bør man også ta med i beregningen at dette er de klart bekreftede tallene. I følge de to norske legene som har jobba i Gaza den siste tiden er det store problemer med å få folk til sykehusene, så vi kan regne med store mørketall her.
FNs sikkerhetsråd har omsider fått ut fingern og vedtatt en resolusjon med krav om øyeblikkelig våpenhvile. Dette til tross for at USA nektet å gi sin støtte. Kanskje ikke så rart, med tanke på disse to statenes nære allianse. USAnerne (bevisst ordkonstruksjon til fordel for resten av det Amerikanske kontinetet) presterer å forklare dette med forventninger til (bløffen om) den Fransk-Egyptiske våpenhvileplanen, en forhandlinsplan som ikke inkluderer Hamas, og dermed bare kan sees som tåpeligheter. Hamas anerkjenner ikke forhandlinger over hodet på dem, forståelig nok. Det eneste som kan føre til en våpenhvile i følge dem, er en oppheving av blokaden. Israel på sin side nekter å forhandle med terrorister og gir dermed blanke. Kun en total stans i Kazzam-rakettangrepene kan føre til våpenhvile sier Israelske styresmakter. Jeg anerkjenner en generell rett til selvforsvar, også for Israelere. Om noen forsøker å ta livet av deg har du selvfølgelig rett til å forsvare deg. Dette er også reflektert gjennom nødvergeparagrafen i norsk og intenasjonalt lovverk. Dog sier nødvergeparagrafen at et forsvar ikke på noe tidspunkt må gå ut over det som er nødvendig for å avverge angrepet, hverken i styrke eller tid. Ser det ut som Israel nå forholder seg til slike rettningslinjer?
Nå er ikke Hamas akkurat greie folk. Ja, de er mer eller mindre fundamentalistiske Islamister, og nei, jeg liker ikke slike folk. Likevel må det sies at deres rolle i kampen mot okkupasjonen er berettiget. I følge FNs grenseplaner fra 1967 er det hevet over enhver tvil at Israel okkuperer store områder som IKKE TILHØRER DEM. Å nekte for dette er en defackto fornektelse av FNs vedtak. Hvor tett skal det være lov til å bli? Motstandskamp ER legitimt, samma fan hva Hamas måtte mene om hvordan samfunnet burde styres. Ut over dette burde folk være klar over at Hamas kun er en av flere fraksjoner som kjemper side om side i frigjøringskampen. Polariseringen mellom IDF (Israeli Defense Force) og Hamas er en mediakonstruksjon som ikke holder vann dersom man bruker en halvtime på nettet. Dette er IKKE en krig mellom to likeverdige stridende parter. Dette bør folk begynne å fatte.
Gaza er verdens største interneringsleir, og har vært under total blokade i flere år nå. Sakte men sikkert har Israel skrudd til skruen. De har nektet dem tilgang på nødhjelp, mat og drivstoff. De har bombet dem jevnlig over flere år. Hver eneste gang en kazzamrakett har truffet et hus, skadet noen eller desverre drept noen, har IDF svart med kamphelikoptre, flybombing og lignende. Hamas dreper noen, men Israel dreper konsekvent mange fler. Hevn er ikke selvforsvar!
Både i Gaza, på vestbredden, og i Israel generelt har det vært allmenn praksis å sette opp gjerder, murer og kontrollpunkter. Rivning av bolighus og beslagleggelse av eiendom er vanlig og har blitt dokumentert gang på gang. Trakkaseringen av Palestinere har vært meget vanlig. Når ekstremistiske Zionister får seg til å tagge “Araberne til kasskammrene” vitner det om en historieløs heslighet langt over grensa til det kvalmende. Israel har etablert en Aparheidstat i ordets rette betydning.
Vi må bruke voldsom makt, sier Israelske styresmakter. Vi treffer sivile fordi Hamas bruker sin egen befolkning som menneskelige skjold, sier de. Ja, slik er det, Hamas bruker sivile som skjold, det er godt dokumentert, men hva faen forventer man? Skulle Hamas legge seg til ute på et jorde og drive “konvensjonell” krigføring? De ville ha blitt utradert i løpet av minutter om de skulle fulgt en slik taktikk. Geriljakrig er en taktikk man tyr til når mulighetene for konvensjonellt forsvar ikke er mulig. Slik har det vært opp gjennom hele historien. Sivilbefolkninger som blir brutalt undertrykt vil bli militante og vil før eller siden forsvare seg. Hamas og de andre motstandsgruppene i Gaza er faktisk en integrert del av befolkningen. Derfor blir Israels krig uløselig knyttet til overgrepet mot sivilbefolkningen i Palestina. Angrepsmålene deres ER den palestinske sivilbefolkningen, ganske enkelt fordi det er befolkningen som gjør motstand.
En annen faktor er de gjentatte observasjonene av Israels gjentatte og fandenivolske brudd på “krigens regler”. Det er ikke til å unngå i en utradering av en sivil milits, men det gjør det ikke moralsk forsvarlig.
“Meanwhile, eyewitnesses have told the UN that about 30 Palestinians died earlier this week as Israeli forces shelled a house into which Israeli soldiers had previously moved about 100 people, half of them children. ” fra BBC news.
Israelske styresmakter har i dag gitt signaler om at bombingen av den FNdrevne skolen muligens var et feilgrep. En feilbombing! I motsetning til en “rett” bombing?!
Det er tydeligvis lett å gjøre feil. Talspersoner fra FN melder om et regelrett angrep mot en TYDELIG MERKET FN-konvoi. En hjelpearbeider ble skutt. Jeg var ikke klar over at “Hamasterrorister” bruker FNs hjelpearbeidere som menneskelige skjold altså!
Jeg kan ikke skrive mer. Det er så alt for mye å ta tak i, så mange overgrep og hesligheter at jeg, voksne mannen, får lyst til å gråte. I forhold til lenker og referanser stoler jeg såpass på dere lesere at litt nettsurfing vil kunne bekrefte de fleste av påstandene mine om faktiske hendelser. Nettet flyter jo over av info rundt dette nå om dagen.
Beklager virkelig at jeg ikke klarte å holde kjeft…
Her er noen trivelige bilder dere kan kose dere med, døm selv:

Jaktlaget på tur

Den Amerikanske passifisten og aktivisten Rachel Corrie viser motstand.

Hadde Corrie en Hamas-terrorist i lomma?

Forestill deg følelsen av å bli knust under beltene på en Bulldozer...
Hva kan jeg si?!
Er dette selvforsvar?!
10 Kommentarer
januar 9, 2009 at 16:36
Det er helt ille og horribelt.
januar 9, 2009 at 18:58
Jeg leste så øyet ble stort og vått Viljar. Kanskje store voksne menn også burde gråte litt en gang i blant. Det letter litt på trykket. Jeg lurer på om vi ikke er ganske mange som sitter rundt med noe av de samme tankene, hjelpeløsheten og følelsene nå om dagen. Hvorfor i all verden skal du ikke skrive? Du sitter jo inne med masse kunnskap, og er det noe som trengs er det nettopp viten. Takk skal du ha for innlegget.
januar 10, 2009 at 14:10
Jeg er enig i mange av poengene dine, Viljar. Selvom jeg vil gå lengre i støtten til den palstinske motstandskampen.
Men fin tekst, absolutt!
januar 10, 2009 at 16:10
Jeg er enig her også. Den som ikke blir forbannet og sår i halsen over dette har et problem. Den som på noen måte støtter israel nå lenger har et problem.
januar 10, 2009 at 18:39
Folkets Mujahedin: Min støtte til Hamas og Palestinere generellt er uforbeholden når det gjelder okkupasjonen og frigjøringskampen de kjemper. Det eneste jeg er skeptisk til er de ytterligående jihadistiske tankene. Organisert religion og “kirkesamfunn” (Av diverse religioner) har opp gjennom historien nærmest konsekvent blitt brukt som politisk maktmiddel. For min del går det på at undertrykkende systemer må settes under kritisk lys og bekjempes. Dette gjelder også religiøse forhold. (Men for øvrig må folk få lov til å tro på hvilken guddom eller guder man vil.
Grenseløs: Nivået på den globale undertrykkelsen, nå om dagen eksponert gjennom palestinakonflikten gjør at jeg anser motstandskamp som stadig mer legitimt. En eller annen gang MÅ folket gå til motstandskamp og radikalt endre samfunnet. Voldsomt er det, men legitimt like fullt
januar 11, 2009 at 17:57
Det er bra du gir din uforbeholdne støtte til motstandskampen. Der er vi på linje.
Men Hamas er ikke teokrater, sånn som Iran er. Hamas vant et demokratisk valg og dannet en regjering av politikere – ikke religiøse ledere.
Men jeg er jo kommunist – og ønsker meg uten tvil et annet samfunn enn det Hamas sloss for i det lange løp.
Men akkurat nå er det viktigst at vi samler oss om den palestinske motstanden – som utgjør alt fra PFLP til Islamsk Jihad.
januar 11, 2009 at 19:22
Kanskje litt på siden, men jeg har aldri klart å fatte bindeleddet mellom krig og en moralsk diskusjon om de drap dette medfører – i hvilken form som helst. Som du sier Viljar – feil bombing!? Bra skrevet.
januar 12, 2009 at 14:13
Vel talt! (og grusom bildedokumentasjon). Jeg er helt på linje med deg i forhold til Hamas også.
I forhold til det Folkets Mudjahed skriver skjønner jeg poenget, men samtidig er jeg redd for at Hamas igjennom sin posisjonering som politisk frigjøringsmakt også posisjonerer seg enormt sterkt religiøst. De sier feks selv at alle barnehjem og skoler i deres regi drives etter strenge muslimske prinsipper. På den måten har de jo full tilgang til tankene til den oppvoksende generasjon .
januar 15, 2009 at 15:01
Det er vel ikke noe mer problematisk enn KRL-undervisningen i den norske skole.
Når jeg gikk på barneskolen hadde vi enda flere religiøse (kristne) ritualer – og det ble jo folk ut av meg også…
Men når det er sagt – så gjenntar jeg: Jeg er kommunist og ønsker meg et helt annet samfunn enn det islamistene og kristenfundamentalistene ønsker.
Men den viktigste kampen akkurat nå er Israel sin krig mot Hamas – i den konflikten er det viktig at vi mobiliserer støtte til den palestinske motstandskampen.
januar 15, 2009 at 17:10
Generellt mener jeg at statlig misjonering er og blir et problem. Likevel, å sammenligne Hamas ytterligående synspunkter med den Norske stats religionskontoll blir å dra det for langt. Hamas er ekstreme på sin form for religionsformidling. Likevel skal de ha kred for å støtte sin lokalbefolkning med humanitær hjelp i en krisetid.
Men som du sier, nå er det viktig å ikke la seg blende av religiøse forhold den ene eller andre veien, og selvfølgelig fortsette motstanden mot Israels overgrep og de vestlige statenes unlatenhet og manglende vilje til å iverksette effektive tiltak mot dette regimet.